Escàndols, senyals i inconsciència


Va ser a primer de carrera, a Teoria de la Comunicació. El professor, el senyor Miralles, es prenia el seu ritme per iniciar la classe. Era la cirereta del pastís de la setmana a la facultat. Erem el torn de tarda i, enclaustrar-se a les set del vespre un divendres, ralentitzava encara més la caiguda a terra de carpetes, apunts i bolis i l’arrencada, així, del cap de setmana. En aquesta pau amb què encetava la lliçó del dia netejant plàcidament la pissarra, ens va sobtar amb un gir inesperat i un dit assenyalant aleatòriament a algú d’una fila d’enmig. “Com vens a classe?”, va apuntar a algun alumne que badava. “Amb Ferrocarrils de la Generalitat”, va respondre. El que donava com a segona interpel·lació “digues una única cosa que recordis del trajecte”. L’alumne, recordo perfectament, va respondre una noia que duïa la mateixa carpeta de la universitat que ell.

A una altra alumna, distreta amb l’escenari que contemplava a través dels finestrals de l’aula, va preguntar: “Tu. Com et dius?”, “Marta”, va contestar. “Ara digues quantes Martes hi han a aquesta classe”. “Diria que… Cinc”. Exacte, eren cinc les Martes al torn de tarda. Va ser així com va considerar oportú explicar-nos què era la teoria dels sistemes i la cibernètica. En segons quina interacció, quines senyals arriben a un receptor, quins principis inconscients participen en la intervenció.

Des d’aquest cap de setmana va començar a circular un vídeo on una noia, mig asseguda a un banc de l’estació de metro Liceu, i un noi, mig dret al damunt d’ella, aprofitaven l’espera de l’arribada del tren per deixar anar la passió que provoca els estats etílics de la nit per copular en aquell precís moment. No intentaré ni buscar una excusa semi recatada per dir que no vaig veure el vídeo. En ell, es veu com va arribant més gent a l’andana quins moguts per lestupor de l’escena van aplaudint, rient i corejant un ‘ole’ mentre s’escolta el fregament passional de la parella desinhibida de lluny.

Escàndol, morbo, vergonya o rialla, però l’espectacle no podia no provocar una reacció a tot aquell que s’assabentava dels fets ocorreguts a la mitjanit del diumenge passat al metro Liceu. Si més no, més enllà de l’ús que van voler aprofitar els mitjans, sedegosos de clics, per viralitzar la fútil notícia, els polítics de l’ajuntament a l’oposició van voler jugar la seva mà a la partida. Des del Twitter de l’ex-alcalde Trias, el seu real gestor digital, el seu Communitiy manager, va voler redirigir les mirades fiscalitzadores cap a l’actual govern del consistori amb un tuit que acusava a una “degradació institucional” de portar a “una degradació de l’espai públic”, segons el vídeo que mostra “uns fets lamentables succeïts al metro”. No sé si realment l’alcalde (o més bé el seu community manager) té una selecció acurada de les interaccions i senyals que rep i identifica. Potser, és des de l’oposició on un té l’omnipotència de captar aquelles senyals que embruten la ciutat i, en canvi, quan un carrega amb la jurisdicció del poble barceloní no pot controlar aquells ítems que circulen i s’emeten des del vandalisme i el salvatgisme com, per exemple, pixar al carrer, acumular i ignorar sense sostres a les estacions de metro i als caixers o com roben als mateixos llocs, de cara i per l’esquena, amb tota impunitat.

No voldria deixar als pietosos escandalitzats amb aquest agredolç per no haver sabut captar totes les imatges lamentables amb les que deuen interactuar a diari i només poder esquinçar-se les vestimentes i clamar al cel amb aquelles que el seu inconscient sí li transfereix i identifica, com quan la gent allibera estrògens i testosterona a l’aire lliure, i recordar allò que deia el politòleg James C Scott, que cada dia havíem d’infringir una llei absurda. “D’aquesta manera, es mantindràn en forma per quan arribi un dia en el que la transgressió importi de veritat”.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s